Vanliga Frågor

 

 

 

South Sweden School of Aeronautics

Next Theory Course start:

Private Pilot.......................... 1/10 2017

ATPL..................................... 5/2 2018

Night Qualification............... 22/10 2017

Multi Engine......................... 16/9 2017

Instrument Rating................ 7/10 2017

Practical Flight Planning..... 15/9 2017

Flight Instructor................... 4/11 2017

Vanliga frågor

 

Q - Varför har ni inte en trevligare hemsida ?

A - Samma orsak som att vi inte annonserar, du eleven skulle behöva betala för det .

 

Q - Jag vill ha mer Multi Engine tid under utbildningen, kan jag göra kurserna i en tvåmotor?

A - Du kan göra hela IR-kursen i ett ME flygplan. I CPL kursen ingår några avancerade manövrer som bäst sker i ett aerobatic flygplan.

 

Q - Varför har ni inte Glass Cockpit, Garmin 1000?

A - Vi har G1000 utrustade flygplan , men vi har upplevt dåliga resultat från piloter enbart tränade med sådan utrustning. Vi tränar grundläggande instrumentflygning med "klassiska" instrument , men vi gör dock ofta den Internationella Navigations Träningen med G1000 .

 

Q - Hur kan ni vara så billiga ?

A - Grundaren av skolan själv var en gång en fattig student med en dröm. Skolan drivs av ideologi för att vara det bästa pengar kan köpa till ett pris så lågt som möjligt. Inga överdrifter tillåtna. Ingen stor administration.

 

Q - Ni har inga inträdestester?

A - Korrekt , har vi inte en dyr "test" där alla får veta att "just du" är specifikt lämpad att bli pilot. Om du inte är lämplig kommer vi att berätta det gratis.

 

Q - Hur många instruktörer har ni och vad är deras kvalifikationer?

A - Vi har nio flygande instruktörer , tre simulator och fem teoriinstruktörer. Den största delen har mer än 10.000 flygtimmar vardera, främst inom taxi och företagsflyg där du får verklig erfarenhet. Alla instruktörer har också stor erfarenhet av skolning.

 

Q - Varför har ni inte EIR, En Route Instrument Rating?

A - Vi anser det farligt. Om du flyger EIR måste du ha en molnbas på, i flesta fall, 3,000 fot. Vi erbjuder CB IR, Competence Based IR, samma teori och något mera flygträning, men du kan då göra en Instrument inflygning ner till 200 fot.

 

Q - Varför flyttade ni till Sturup?

A - Internationell flygplats, öppen 24/7, snöröjning, belysning, IFR, bra lokaler, trevlig ATC, och billigare än den gamla Eslövs flygplats.

 

Q - Vilka flygplan använder ni?

A - GA-7 Gulfstream Cougar, AC - 11 Commander, Cessna 150, Piper Cherokee, Diamond DA-40.

 

Q - Varför Cougar?

A - Vi kunde ha köpt alla flygplan och valde ett stabilt och "vanligt" flygplan för att träna första Multi Engine. Helmetall, "stort flygplan känsla", rymlig. Det var inte ett svårt beslut.

 

Q - Kan jag sova på skolan?

A - Vi har enkel logi, rum med tillgång till dusch, kök, matsal, tvättmaskin och torktumlare, fritidsrum med TV. Vi har också en elevbil tillgänglig.