PPL

 

 

 

South Sweden School of Aeronautics

Next Theory Course start:

Private Pilot.......................... 1/10 2017

ATPL..................................... 5/2 2018

Night Qualification............... 22/10 2017

Multi Engine......................... 16/9 2017

Instrument Rating................ 7/10 2017

Practical Flight Planning..... 15/9 2017

Flight Instructor................... 4/11 2017

PPL - Privatflyg certifikat

En Guide till dig som funderar över att börja flyga

 

VAD?

South Sweden School of Aeronautics, SSSA, erbjuder kurs till Privatflygarecertifikat, eller PPL. Som privatflygare får piloten flyga privat, (icke kommersiellt) i bra väder. Jämför med ett B-körkort. Därefter kan man utöka sina befogenheter med ett IR-bevis, för flygning i alla väderförhållanden.

Det finns ingen geografisk begränsning på vart man kan flyga, certifikatet gäller i hela världen.

 

VARFÖR?

Det finns nog lika många orsaker att bli pilot som det finns piloter. Någon vill det här litet speciella i livet, någon ser det som ett framtida yrke, någon ser det som en praktisk lösning på transporten i jobbet eller på semestern.

 

ÄR DET SVÅRT?

Det krävs en viss insats i tid och engagemang, men ingenting någon normalt kommer att ha svårigheter med. Det är inte som att köra bil, i luften har man tid att planera nästa manöver, och ingen kommer farande runt hörnet,..

Själva miljön i luften är ny, och det tar en liten tid att vänja sig, men svårt är det inte.

 

MEN, KAN VERKLIGEN JAG?

Det är mer en fråga om attityd och mogenhet, än färdigheter. Den aspirerande piloten följer en teorikurs, samt tar praktiska flyglektioner ledda av flyglärare. Man lär sig alla momenten i tur och ordning efter ett väldigt noggrant utarbetat schema. Allt går väldigt lugnt tillväga. Ingenting lämnas åt slumpen, ingenting hoppas över.

 

ÄR DET FARLIGT?

Det farligaste med flygningen är bilfärden till flygplatsen. Vågar man åka bil vågar man flyga!

Igen, det är en fråga om attityd och mogenhet. Tyvärr förekommer det olyckor, även inom flyget, men den absolut största majoriteten av olyckorna beror på rena dumheter. Att flyga i sig är utomordentligt säkert.

 

ÄR DET DYRT?

Ett PPL kostar 75,000.- kronor plus avgifter till Transportstyrelsen, läkareundersökning, etc.

Ett PPL kostar ungefär dubbelt så mycket som ett körkort.

Ett PPL kostar ungefär skillnaden mellan en ny bil och en ett år gammal bil.

 

HUR LÅNG TID TAR DET?

Räkna med ett halvt år.

Teorikursen är två gånger per vecka under tre månader. Samtidigt som teorin tar man normalt ungefär hälften av flyglektionerna, en eller två lektioner per vecka. Därefter kan man avsluta ganska snabbt de resterande flygningarna.

 

MEN SEN, FLYGPLAN DÅ?

Det hyr du.

Naturligtvis kan man äga sitt eget flygplan, och många gör det, men flyger man inte väldigt mycket kan man hyra billigare. Dessutom är det ganska krångligt att äga flygplan. Tillsyn och underhåll av ett flygplan är tidskrävande och skall vara gjort av licensierad flygtekniker.

 

HUR BÖRJAR MAN?

Kom till skolan, tag en provlektion, ställ frågor. Om du gillar det, gå med och börja äventyret.

Provlektionen är till för dig för att känna hur det känns, ”om det är något för dig”. Den är en timme instruktion på marken där du går igenom flygplanet, och en halvtimme instruktion i luften där du även får flyga planet.