IR

 

 

 

South Sweden School of Aeronautics

Next Theory Course start:

Private Pilot.......................... 1/10 2017

ATPL..................................... 5/2 2018

Night Qualification............... 22/10 2017

Multi Engine......................... 16/9 2017

Instrument Rating................ 7/10 2017

Practical Flight Planning..... 15/9 2017

Flight Instructor................... 4/11 2017

CB IR - Competence Based Instrument Rating

En guide för dig som funderar på allvädersflygning

 

VAD ?

South Sweden School of Aeronautics erbjuder kurser i Instrument Behörighet flygplan eller IR ( A ) .

Teorikurserna är avsedda för piloter på minst PPL nivå .

Den praktiska kursern är avsedd både för piloter som följer de teoretiska kurserna , och för dem som redan är i besittning av IR eller ATPL teori .

 

VARFÖR ?

Jo , för att kunna komma dit ...

För att kunna planera en resa till destination , eller att använda flygplanet som transportmedel på jobbet , och faktiskt komma dit som planerat .

Och naturligtvis säkerheten . IFR flygning har 30 gånger färre olyckor än VFR-flygning .

 

Är det svårt?

Det kräver ett engagemang.

Teorin är ungefär dubbla kravet på PPL.

Den praktiska flygningen kräver mer av en strukturerad inställning än den genomsnittliga VFR piloten är van vid.

Men svårt: Nej

 

Teori:

80 timmar lärarledd undervisning uppdelad i två block som täcker sju ämnen.

Räkna med tre månader total tid.

Kurserna löper normalt som lördag - söndag intensiva klassrumspass var tredje helg plus studier hemma. Detta har visat sig vara den mest effektiva och populäraste schemat för "out of town" elever och lätt på familjen.

Vid tvåmotorutbildning tillkommer en helg till.

 

FNPT I

Ofta kallad simulator. Det korrekta namnet är Synthetic Training Device typ Flying och Navigation Procedure Trainer I.

Kursen använder 10 timmars FNPT I utbildningen, ett synnerligen effektivt sätt för grundutbildning, och billigt.

 

 

FLYGPLAN, ENMOTOR

Vi använder skolans egna Piper Cherokee och Rockwell Commander på Malmö Sturup.

 

Utbildningen omfattar 30 timmar utbildning i flygplan.

Har du dokumenterat 5 timmar instrumenttid vid PPL utbildningen kan den krediteras.

Inkluderat är en längre navigations flygning till centrala och sydliga Europa.

 

Krav:

Gällande PPL(A) med SEP(L) och 50 timmar distansflygning.

 

 

FLYGPLAN, FLERMOTOR

Vi använder skolans egna Piper Cherokee och Piper Seneca på Malmö Sturup.

 

Utbildningen omfattar 20 timmar utbildning i enmotor och 15 timmar i tvåmotor flygplan.

Har du dokumenterat 5 timmar instrumenttid vid PPL utbildningen kan den krediteras enmotortiden.

Inkluderat är en längre navigations flygning till centrala och sydliga Europa.

 

Krav:

Gällande PPL(A) med SEP(L) och 50 timmar distansflygning.

Kursen inkluderar Class Rating Multi Engine (Piston).

 

 

INTERNATIONELL NAVIGATION

Naturlig del av all IR-utbildning, vi tror inte att du tar en Instrument Rating för att ligga i väntläge och göra procedursvängar.

Du väljer var du ska flyga. Populärt exempel är:

Groningen ( EHGG ), lunch

Le Havre ( LFOH ), övernattning

Colmar ( LFGA ), lunch

Prag ( LKPR ), övernattning

Berlin ( EDDB ), lunch

Malmö ( ESMS ).